niedziela, 4 stycznia 2015

Jak to jest z tą wizą meksykańską?

Czy do Meksyku potrzebna jest wiza? Czy za wjazd do Meksyku się płaci? A może płaci się za wyjazd? Jak długo mogę zostać w Meksyku? Dostaję ostatnio ulewy pytań wizowych, więc dzisiaj postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania postem, który zostanie w przeglądarce Googla na zawsze. Chacha.




Czy do Meksyku potrzebna jest wiza?

Nie. Nic nie musimy nic wcześniej wyrabiać. Po prostu kupujemy bilet i przylatujemy. A, nie potrzebujemy też wizy USA. Ostatnio napisała do mnie pewna dziewczyna, która opowiadała, że ma lot nad terytorium USA i że słyszała, iż do tego potrzebna jest wiza. Więc: nijak nie. Czasem podobno proszą o skan paszportu, ale mnie o nic nie prosili, a nad Stanami leciałam już kilkakrotnie. Jeśli w Stanach mamy przesiadkę - wtedy wiza jest oczywiście potrzebna.

Jak długo mogę zostać w Meksyku?

180 dni. Kiedy przylatujemy do Meksyku, dostajemy do uzupełnienia małą karteczkę (formularz migracyjny) - tam wpisujemy, ile dni chcemy zostać. Ta liczba dni jest czysto umowna i nikt nie będzie nas z niej rozliczał. Podobno służy tylko do tego, żeby celnik mógł nam wpisać, ile możemy przebywać na terytorium Meksyku - czy przyznać nam 30 dni czy 180 dni. Lepiej więc wpisać liczbę większą niż 30 dni, a nuż się rozmyślimy i nie polecimy ;) Ja nie znam jednak nikogo, kto dostał 30 dni, i wydawało mi się, że zawsze wbijają po prostu 180, ale właśnie dostałam cynka, że czasem dają tylko 30, jeśli nie wpiszemy adresu hotelu lub znajomego, gdzie planujemy się w Meksyku zatrzymać. Więc warto sobie jakiś adres przygotować. Wszystko generalnie zależy tutaj od woli celnika.

Kiedy skończy nam się te 180 dni, a chcemy jeszcze w Meksyku pobyć, wystarczy tylko opuścić terytorium kraju (wyjechać sobie np. na trzy dni do Gwatemali). Wtedy, po przyjeździe, dostaniemy nowe 180 dni. 

Celnik zaznacza wszystko na specjalnej karteczce, którą musimy mieć ze sobą aż do wyjazdu. Jeśli w dniu wyjazdu nie będziemy jej mieć, to nas potem za to odpowiednio skasują.


Czy przylatując do Meksyku muszę mieć bilet powrotny?

Nie. Miałam taką sytuację kiedyś lecąc do Brazylii, że na lotnisku powiedzieli, że nie wpuszczą mnie do samolotu, jeśli nie będę miała biletu powrotnego. Lecąc do Meksyku nic takiego Was nie spotka. A jeśli Was spotka, to grzecznie powiedzcie, że obywatele Polski nie potrzebują mieć biletu powrotnego lecąc do Meksyku.


Czy wjeżdżając albo wyjeżdżając muszę coś zapłacić?

Jeśli przylecieliśmy samolotem, nie płacimy nic. Wszelkie opłaty zazwyczaj uiszcza za nas linia lotnicza. Jeśli przylatujemy do Meksyku, ale wyjeżdżamy lądem, na granicy warto mieć ze sobą potwierdzenie, że wleciało się samolotem (mam wrażenie, że czasem trzeba przekonać celników do tego, że linia nas już opłaciła).

Jeśli wjeżdżamy do Meksyku lądem, poproszą nas o zapłacenie opłaty w wysokości 25 dolarów. Mogą nas poprosić o zapłacenie od razu (tak jest często na granicy z USA), ale nie muszą (jak na granicy z Gwatemalą). Jeśli nie zapłaciliśmy nic wjeżdżając lądem, to znaczy, że ta opłata nas nie ominie. Każą nam zapłacić owe 25 dolarów przy wyjeździe, np. na lotnisku. Jest do tego specjalne stanowisko - akceptują pesos, dolary, euro. 

Opłata nas nie dotyczy, jeśli przebywamy w Meksyku 7 dni lub krócej.


Jakie dokumenty muszę wypełnić wjeżdżając na terytorium Meksyku?

Wjeżdżając do Meksyku musimy wypełnić dwie formy: formę migracyjną (froma migratoria, wzór TUTAJ) oraz deklarację celną (declaracion de aduana, wzór TUTAJ).  Formy te w samolocie przed lądowaniem rozdaje najczęściej stewardessa, dostaniemy je także na lotnisku lub na granicy.








13 komentarzy:

  1. Czyli nie musze miec wizy jak mam miedzyladowanie w new york mam paszport biometryczny.i moge miec bilet w jedna strone .czy pytaja ile ma sie kasy celnicy.czy tylko ta karteczke sie wypelnia z adresem hotelu i wszystko i nie zadaja zbednych pytan ? Prosze o odpisanie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest różnica z lądowaniem w USA a lotem NAD terytorium USA. Mi się przynajmniej wydaje że w tym pierwszym przypadku wiza jest konieczna. Niech mnie ktoś sprostuje jeśli się mylę. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Do Guatemali to podobno lepiej jechac na wiecej niz 1 dzien, bo jak sie jest 1 dzien to celnicy zycza sobie lapowke 100 dol. Ja ostatnio bylam w Meksyku 6 miesiecy na wizie + 4.5 miesiaca bez wizy (nie mialam czasu na wyjazd) i faktycznie nikt na lotnisku mnie z tego nie rozliczyl. Viva Air France!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wedle przepisów trzeba zostać tam 3 dni. Chyba nie ma stałej wysokości łapówki, wszystko zależy od celnika. Niektórzy są też nieprzekupywalni, a niektórzy zrobią to dla nas za darmo.

      Usuń
  4. Cześć, mam bardzo ważne pytanie, chcę jechać na semestr do Meksyku, a w jednym z przewodników wyczytałam, że skoro chce się edukować w Meksyku, to należy mieć jednak wizę. Wiesz coś o tym? Dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć, wyczytałam gdzieś, że jeśli przyjeżdżasz studiować na mniej niż 180 dni, to niepotrzebna Ci wiza, ale radzę Ci skonsultować całą sprawę w ambasadzie Meksyku w Polsce, oni podadzą Ci jedynie słuszne informacje.

      Usuń
  5. Może troszkę uaktualnimy informacje na temat opłaty wyjazdowej :) Byliśmy w Meksyku przez miesiąc w marcu tego roku. Wlecieliśmy samolotem, czyli zapłaciliśmy w bilecie lotniczym meksykański podatek. Przekraczając granicę z Gwatemalą celnik poprosił nas o 350 peso, ale pokazaliśmy mu bilet z wyszczególnieniem, że już zapłaciliśmy go przy wlocie i nie musieliśmy już nic płacić mimo,że pan trochę się pozłościł ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, teraz ta opłata jest wyższa, bo i dolar duuuużo mocniejszy niż w zeszłym roku. A co do celnika mieliście szczęście i dobry pomyślunek,żeby pokazać mu bilet. W większości przypadków, jakie znam, to nie przeszło.

      Usuń
  6. Hola! A jak stoi sprawa z kwestią okazania potwierdzenia, że ma się za co utrzymać podczas pobytu w Meksyku? Jest potrzebna karta kredytowa albo gotówka na te dni, czy nikt się o to nie pyta na granicy?
    Gracias

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie nigdy nie pytali, nie pytano takze nikogo ze znajomych, z kim rozmawialam. Radzilabym sie tym nie przejmowac.

      Usuń
  7. Witam mam takie pytanie czy jakbym wyjechała z dziećmi na urlop do meksyku i by nam się spodobalo i chcielibyśmy zostać tam czy jest jakaś szansa na miejscu posłać dzieci do szkoly i starać się o wize pracownicza proszę napisać na annamariapolat@yahoo.com jeżeli jest taka możliwość pozdrawia.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam,
    mam pytanie mój chlopak jest armenczykiem ale nie ma zadnego obywatelstwa ani polskiego ani holenderskiego ma natomiast paszport czasowy z holandi tzn do podrozy. w ambasadzie nic nie wiedza pytanie czy porebuje wizy ? dodam ze nie ma zadego obywatelstwa ale ma holenderskie dokmenty na ktorych widnieje ze moze stale przebywac w nl .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety ja też nic nie pomogę w tej sytuacji, nie jestem alfą i omegą w kruczkach międzynarodowego prawa wizowego. Życzę powodzenia.

      Usuń