Mercado La Lagunilla. Podróbki i sukienki dla ksieżniczek

Po imprezowym weekendzie kontynuujemy wycieczkę po stołecznych bazarach. Zbliżamy się coraz bardziej do sławnego/niesławnego Tepito, na które namierzam się od dawna, ale jeszcze nie było dane mi się tam wybrać. La Lagunilla, na którą idziemy teraz, leży dokładnie po drugiej stronie ulicy od Tepito. Co więcej leży w samym centrum miasta -  10 kwadr od Zocalo ("cuadras" to to samo, co angielskie "blocks", czyli przecznice. To oficjalna miara przestrzeni miejskiej po tej stronie oceanu).

La Lagunilla to jeden z większych stołecznych bazarów, który słynie z trzech sprzedawanych tu towarów: używanych, zabytkowych mebli (jedynie w niedzielę), sukien ślubnych i ubrań na na inne święta oraz z szeroko pojętego baratillo - czyli towarów najtańszych (od hiszp. słowa "barato" - tanio).


W związku z tym zaopatrują się tu głównie Meksykanie o najniższych przychodach. La Lagunilla i okoliczne Tepito są właśnie ikonicznie takim miejscem na mentalnej mapie miasta, które znaczy - najniższa klasa społeczna. Na jej temat powstał film “Lagunilla, mi barrio" (Lagunilla, moja dzielnica) oraz telenowela o nazwie "Lagunilla". Producenci tego serialu wysyłali tu aktorów na badania terenowe. Mieli uczyć się oni od miejscowej ludności ich języka, akcentu i sposobu bycia.

Skoro to biedna okolica, to wiadomo, że nie da się uniknąć także przestępstw. Jimena zakazała mi brać na bazar pierścionki czy kolczyki - mimo że te moje są wykonane z tombaku, szmelcu lub innego żelastwa, to złodzieje mogliby o tym nie wiedzieć. A mnie wcale nie uśmiechała się taka romantyczna historia, jaka spotkała babcię bohaterki książki "Lata z Laurą Diaz" niedawno zmarłego meksykańskiego pisarza Carlosa Fuentesa. Babcia nie chciała oddać pierścionków bandycie, więc wziął je sobie sam. Razem z palcami kobiety, przy pomocy maczety. Dla babci to krótkie spotkanie i strata palców była najromantyczniejszą chwilą w życiu, a o owym zuchwałym bandycie czule myślała do śmierci... no ale ja stwierdziłam, że podziękuję. Szczególnie, że widziałam na Lagunilli złodziei, którzy bestialsko zerwali starszej kobiecie łańcuszek z szyi.

My oddałyśmy się z Jimeną jednak innym przyjemnościom. Zagłębiłyśmy się w przyjemniejszej części Lagunilli. Części, która wyposaża różnego typu uroczystości. Oprócz akcesoriów weselnych czy chrzcielnych, można znaleźć tu także przedmioty związane z uroczystościami w Polsce nie obchodzonymi. Jedną z takich uroczystości jest na przykład prezentacja dziecka w wieku lat trzech. Ubiera się dziecko na tę  okazję jak małego księcia/małą księżniczkę. Inną, bardzo popularną w Meksyku uroczystością jest quinceanera, czyli piętnaste urodziny, wyprawiane przez dziewczęta.









Zobacz także: 8 najfajniejszych bazarów w mieście Meksyk